Pití čisté vody patří k pilířům našeho zdraví

06.04.2021

Voda je nezastupitelná složka naší stravy:

• Má ochranou funkci, chrání okolí kloubů, míchu a mozek.
• Poskytuje ideální podmínky pro tvorbu enzymů, pro život buněk, obohacuje organismus o důležité minerály a o stopové prvky.
• Vytváří v těle harmonii, dodává energii a svěžest.
• Působí v těle jako transportér pro přenos živin, odpadních látek, elektrolytů a hormonů.
• Je zdrojem mikroživin pro trávicí systémy, které vyživují a udržují chod lidského těla.
• Je nutnou podmínkou pro tvorbu a aktivaci trávicích endogenních enzymů v celém trávicím systému od ústní dutiny až po konec sestupného trakčníku tlustého střeva.
• Je důležitým prvkem při termoregulaci našeho těla.
• Posiluje lymfatický systém, kdy lymfa vynáší z těla škodlivé látky.
• Naředí do přirozeného pH žaludeční šťávy a "připraví" enzymy, včetně hormonu inzulínu.
• Detoxikuje močový systém.
• Detoxikuje a aktivuje nervový systém a mozek.
• Vyplavuje většinu toxických látek nalézajících se v organismu, především z ledvin, jater a ze střev a tím se zmenšuje obtížnost trávení následně zkonzumované potravy.
• Má důležitou roli při přenosu informací, protože i voda má paměť.

Pijte kvalitní vodu

Kvalita vody se stále zhoršuje. Stále se totiž vyvíjejí nové průmyslové látky, chemikálie, léky a ty se dostávají zpět do vody. Sedm miliard lidí vyprodukuje tolik odpadních látek, že to má vliv na kvalitu vody na celém světě.


Vodu bychom měli pít čistou! Většina vodovodních kohoutků obsahuje znečištěnou vodu naředěnou do přijatelných norem a tato už nekvalitní voda je dále kontaminována v potrubí jednotlivých domů a v městských vodovodních řádech, často starých 100-150 let. Vodovodní společnosti nejsou schopny ochránit svoje klienty před kontaminací vody, choroboplodnými viry, bakteriemi, těžkými kovy a dalšími zplodinami, které vodovodní řád obsahuje. Výsledkem jsou pak poslední události v Praze, kde v důsledku kontaminace staletého potrubí došlo k masivní nákaze. A toto je jen špička ledovce, protože v přestárlém potrubí bude množství zamoření narůstat a zahraniční vlastníci vodáren nemíní tuto situaci řešit. Částečným řešením je pití balené vody, což je ale neekonomické z dlouhodobého hlediska a navíc většina vody v plastech je jednoduše vodou z kohoutku, která projde minimálním počtem filtrů, aby lépe chutnala. Pokud je balená voda špatně skladovaná na přímém slunci nebo při vysokých teplotách, uvolňují se do ní z plastového obalu ftaláty, může se v ní objevit také antimon, které se využívá jako redukční činidlo při výrobě plastových lahví. Řešením je voda upravená reverzní osmózou.

Mnoho lidí, kteří dbají na kvalitu konzumovaného jídla, si neuvědomují, že pití kvalitní vody je stejně důležité jako jíst kvalitní potraviny. Tento aspekt mnozí lidé úplně přehlíží. Pijí vodu z vodovodních kohoutků nebo z nádrží, které obsahují vodu přefiltrovanou pouze karbonovým či jiným filtrem, aby chutnala lépe. Pak jsou naplněni nečistými tekutinami, které znečišťují jejich svaly, orgány a mozek. Jestli děláte totéž, je to velká chyba. Žádný stroj nemůže správně fungovat, když je zanesen špinavým olejem.

I přes ujištění odpovědných orgánů nejsou z pitné vody běžnými postupy úpravy ve všech případech úplně odstraněny látky, jako jsou kontraceptiva, antidepresiva, nesteroidní antirevmatika proti bolesti atp. Ideální by proto bylo, kdyby si každý pro vlastní použití přefiltroval pitnou vodu pomocí reverzní osmózy. Je alarmující, že každý se dnes stará o to, co jí, jak kvalitní vzduch dýchá, ale už málo z nás se stará o to, co pije.

Co byste měli vědět o pitném režimu

• Člověk denně ztrácí 2,5-3l vody. Příjem tekutin by měl být dodržován v průběhu celého dne. Jednorázové zavodnění těla, náhlé dohánění zanedbaného pitného režimu, zatěžuje ledviny a z těla mohou být odplaveny minerály. Určitě neplatí, že čím více tekutin pijete, tím lépe. Vypijete-li bez zjevného důvodu více než 4l denně, neúměrně zatěžujete ledviny. Optimální přísun je 2 - 3 l tekutin denně. V horku a při zvýšené zátěži by se příjem měl zvýšit až na 5l. totéž platí, že je třeba pít více při detoxikaci, kdy se vyplavuje obrovské množství kyselin a metabolitů. Množství vypitých tekutin by se měl zvýšit i v případě, že v jídle konzumujete hodně solí.
• Doporučuje se ráno nalačno vypít minimálně 3 dcl vody. Pít minimálně 15 - 30 minut před jídly. Pít až 1 - 2 hodiny po jídle. Větší množství pokud možno vypijte dopoledne, kdy tělo nejvíce vylučuje odpadní látky.
• Vodu z potravin započítáváme do pitného režimu. Obsah vody ve většině potravin (např. v polévkách, ovoci, zelenině, mléčných výrobcích) se pohybuje v rozmezí 40 - 95 %. Průměrně tedy přijmeme stravou 500 - 1000 ml vody.
• Hlavní složkou pitného režimu by měla být co nejčistší voda. Mineralizované vody jsou pro každodenní konzumaci nevhodné. Nezbavují tělo zplodin látkové výměny a přebytečných solí, zvyšují riziko hypertenze a vzniku ledvinových, močových a žlučových kamenů.
• Tmavá a výrazně zapáchající moč je u jinak zdravého jedince znakem dehydratace. Jestliže je moč světlá a bez silného zápachu, tak je množství tekutin dostatečné.